KOFEIN (2. dio)
14 lis 2017

KOFEIN (2. dio)

Iako je kava sa sigurnošću najpopularniji izvor kofeina, spomenut ćemo ih još nekoliko koji su također lako dostupni i gotovo svakodnevni.


Kofeinske tablete vrlo su dostupne u ljekarnama i trgovinama sportskom suplementacijom. Dok sa kofeinskim napitkom morate proći određene procese pripravljanja, uključujući i nepraktičnost nošenja uokolo ovisno o poslovima koje obavljate, a što može biti u neskladu s vašim ciljem da ga iskoristite za trening, kofeinske tablete koje dolaze najčešće u dozi od 100mg/tbl izgledaju kao jednostavno i učinkovito rješenje.

Prednosti ovog načina primjene vrlo se lako mogu pretvoriti i u ''nedostatak''. Dok za ekvivalentnu dozu jedne tablete popijete prosječno 1 šalicu kave, pijenje 3-4 šalice za redom već može predstavljati fizički izazov. Ne i gutanje 3-4 tablete. U tom slučaju uzimanje tableta ima veći potencijal stvaranja ovisnosti o kofeinu s čime raste i opasnost od prevelikih doza koje kofein čini vašem tijelu. Shodno tome, bilo bi mudro držati se uputa na pakiranju i ne prekoračivati doze u uvjerenju ''više je bolje''.

Bezalkoholna karbonizirana pića sa šećerom ili sladilima, takozvana ''soft drinks'' (npr., Coca Cola, Pepsi, Red Bull i sl.) u pravilu također sadrže kofein. Neka su krcata šećerom pa time plijene pažnju u nutritivnim krugovima i zasjenjuju kofeinsku prisutnost, no neka su ipak dodatno označena kao energetsko piće. Ukratko, želite li njima ublažiti žeđ, možda prevelikom konzumacijom saplićete taj pokušaj zbog kofeina u njima i njegovog diuretskog djelovanja.

Čaj, osobito crni i zeleni također su vrijedni donosioci kofeina (tein). Sadrže ga gotovo isto kao i šalica kave (crni nešto više od zelenog), no tein ne donosi onaj ''boost'' i ''kick'' kao što ga čini kofein iz kave. Za one kojima kava prije spavanja pravi problem sa snom, pijenje zelenog čaja može značiti veliku promjenu. Zeleni čaj je, od trenutka zabrane efedrina, prvi izbor u proizvodima za mršavljenje zahvaljujući svojim specifičnim termogeničkim i antioksidacijskim svojstvima.

Čokolada se teško može vezati uz visoku vrijednost kofeina, no mnogi ljubitelji i ''ovisnici'' o čokoladi zapravo su ovisni o kofeinu jer 100g tamne čokolade sadrži otprilike istu količinu kofeina kao 1 šalica kave. Naravno da je ovdje riječ o čokoladi koja sadži minimalne dodane masnoće i šećere kojima obiluju prosječne mliječne čokolade na policama. Čim je tamnija i gorča, tim je bolja i zbog svojih antioksidativnih svojstava. Ipak, ne savjetujemo oslanjanje na njezine kofeinske atribute, osobito u pokušajima da ih koristite kao pomagalo u redukcijskom dijetetskom režimu prehrane i treninga.

Dražen Vrbančić / V-Shapedbody