KOFEIN (1. dio)
29 kol 2017

KOFEIN (1. dio)

Za mnoge dan bez kave nije dobro započet dan. Kava je u današnjem društvu toliko ''udomaćen'' napitak da u firmama, bolnicama, čekaonicama, kolodvorima ili čak školama postoje aparati za kavu. Uz uobičajeno sjedenje ''na špici'' i ispijanje toplog napitka u društvu prijatelja, vrijeme nam ugodnije protiče.

No, što kava, ili bolje reći, kofein u njoj znači u sportskim krugovima?

Kofein je odličan stimulans, prevedeno na sportski riječnik – može ga se koristiti u poboljšavanju sportskih performansi. Jedna mala šalica instant ili turske kave može sadržavati oko 150 miligrama kofeina što je dovoljno da vas u potpunosti razbudi ujutro ili vas ''nabrije'' prije treninga. Mehanizam djelovanja kofeina je pobuđivanje CNS-a (centralni nervni sistem). To radi na način da tijelo proizvodi odgovore na njega podižući srčani ritam i krvni tlak, pojačavajući lučenje želučane kiseline i šireći krvne žile.

Kofein također ima i termogeničko svojstvo koje pomaže ubrzati procese u kojima se tjelesna masnoća koristi kao energetski izvor. Zbog toga je u mnogim proizvodima za izgaranje masnoća neizostavni sastojak. Na nesreću, kao i bilo koji drugi stimulant, i kofein pokazuje sklonost toleranciji na zadanu namjenu. Zbog toga fat-burn dodaci s kofeinom kao osnovom ne mogu dugo zadržati svoj visoki potencijal.

Izvući se iz te pat- pozicije je relativno lako. Prekine se u potpunosti unos kofeina na 2-3 tjedna i očiste se receptori koji će nakon toga opet biti dovoljno senzibilni za male doze od 150 mg.

Zbog svoje karakteristike da osoba može lako postati ovisnik o kofeinu, za nekoga to neće biti lak zadatak. Kofein je jeftin, legalan, lako dostupan i vrlo učinkovit – gotovo sve što je potrebno za ostvarivanje ovisnosti.

Upotreba u body buildingu

Od svih efekata vezanih uz upotrebu kofeina, dva se čine najznačajnija kad je u pitanju upotreba u bodybuilderskim krugovima – fat-burn i stimulativna namjena. Rijetko će se naći čak i ozbiljniji hard-core bodybuilder da nije popio svoju šalicu kave 15 minuta prije treninga ili da nije uzeo kofein u formi tablete. Ovo je osobito uočljivo u pripremnom periodu kad uz pojačani kardio i redukcioni režim prehrane kofein postane osnovni (ili jedini) dodatak koji osobu može pronijeti kroz zahtjevan trening. Kofein je uz ostalo i diuretik, a kao svaki prirodni diuretik, potiče tijelo na izbacivanje viška tekućine. Zbog toga ga sportaši u sportovima izdržljivosti pri dugotrajnom fizičkom naporu trebaju izbjegavati. Bodybuilderi, s druge strane, mogu koristiti tu mogućnost za dodatno ''isušivanje'' prije natjecanja.

Najmanje spominjani efekt kofeina je podizanje nivoa snage. Iako je točan mehanizam djelovanja nepoznat, moguće je da je stimulativno svojstvo zaslužno za to, no javljaju se i teorije o jačoj kontrakciji mišićnih vlakana.

Kako god bilo, ako želite maksimalno ostvariti potencijal i dobit od dodavanja kofeina dnevnoj vježbačkoj rutini, bilo bi mudro da svoju dnevnu kofeinsku dozu izbacite sa svih pozicija u danu osim one pred sam trening.

Dražen Vrbančić / V-Shapedbody